4 könsstereotyper på 33 sekunder

https://youtube.googleapis.com/v/d706iDPDvl8&source=udsKönsstereotyper som förlöjligar kvinnan, fördummar mannen och alienerar icke hetrosexuella. Jag förstår att företag vill hitta roliga och effektiva sätt att sälja sina produkter men borde inte dessa företag kräva lite mer ansträngning och innovation av sina reklambyråer istället för att ta den enkla vägen och använda sig av gamla stereotyper? Jag tänker till exempel på reklamen för ”Nivea men’s original skin care”.

På 33 sekunder klämmer de in att…:

1. Mannen inte kan bete sig på ett feminint sätt, speciellt bland andra män i ett omklädningsrum.

2. Att det är ”tjejigt” att ta lång tid på sig i badrummet.

3. Det spelar ingen roll vem du är, rosa är för ”kärringar”.

4. Som man ska du uppskatta ett blått manligt färg.



Skulle det verkligen vara så farligt om en man använde en ”kvinnoprodukt”? Vad är vi rädda för ska hända? Att mannen blir feminin? Att han ”blir homosexuell”? För det är just det dessa företag speglar, en inrutad bild av mannen, och för att inte hamna utanför denna förarbetade ram ska du använda en ”manlig produkt”, gjort för ”riktiga män”. Varför ska vi:
1. Särskilja oss från kvinnor, som om att vara kvinna vore något hemskt?
2. Särskilja oss från homosexuella…som om att vara homosexuell vore något hemskt?
Jag är medveten att detta inte är något nytt men jag trodde att vi började komma bort i från detta men det är ett lika stort ämne idag som det var för 20 år sen. Vi har Gillette för henne och Gillette för honom, ”Femmans växel” vars reklam påstår något i stil med ”motorljudet varje man vill höra” och så klart ”Bic – pen for her”. Är vi verkligen så olika att vi måste ha könsskilda produkter? För vad är det egentliga skillnaderna mellan dessa? Niveas hudkräm för kvinnor kommer göra min hud lika återfuktad som den för män och jag tror inte att den kommer ta längre tid, jag kommer nog raka mig lika effektivt med den manliga Gillette som med den för kvinnor (jag lovar, jag har provat), jag känner till tjejer som är mer intresserade av bilar än vad jag någonsin kommer att vilja vara och jag tror att min skrivstil kommer att bli lika oläsbar vilken penna jag än väljer. Titta och lyssna gärna till det Ellen DeGeneres har att säga om just denna penna.
Jag gillar normbrytande reklam, jag gillar normbrytande tankar och handlingar över huvud taget. Jag gillar att IKEA lyfter fram homosexuella par i sina reklaminslag på det sätt de gjorde och ”väckte känslor i Italien”, att Rexona lyfter fram en bild av starka kvinnor och jag gillar Dove och deras kampanj med kvinnor som bryter den klassiska modellnormen (kolla gärna på denna film Dove gjorde om självuppfattning). Självklart är det ett PR-knep men de gör något nytt och dessa två är inte i konflikt med varandra. Det handla inte om perfektion utan om reflektion, att ha en medvetenhet och förmedla en medvetenhet. Det handlar framför allt om att inte göda dessa gamla stereotyper, stereotyper som skapar klyftor människor emellan, bidrar till försämrad självkänsla och i vissa fall legitimerar förtryck av individer.

Same Love – Macklemore & Ryan Lewis:

Bunch of stereotypes all in my head

I remember doing the math like, ”Yeah, I’m good at little league”
A preconceived idea of what it all meant
For those that liked the same sex
……
Have you read the YouTube comments lately?
”Man, that’s gay” gets dropped on the daily
We become so numb to what we’re saying
A culture founded from oppression
Yet we don’t have acceptance for ‘em
Call each other faggots behind the keys of a message board
A word rooted in hate, yet our genre still ignores it
Gay is synonymous with the lesser

Allt jag vill är att skapa medvetenhet om att dessa stereotyper begränsar oss alla och påverkar oss alla men samtidigt kan vi alla påverka dessa stereotyper genom att ifrågasätta de.

Världen har blivit bättre men den är inte bra”…och det är upp till oss alla att göra den bättre ändå.

Bilder från:
Arla

Gillette Venus
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s